VÄRDAR 2025

Ett värdefullt engagemang

Värdansökan är nu öppen!

Vad finns på denna sidan?

Vad gör en värd?

ARKAD är Teknologkåren vid LTHs arbetsmarknadsmässa. Vi strävar efter att skapa en plats för alla teknologstudenter att möta företag och se vad för möjligheter som finns under och efter dess utbildning. ARKAD är en av skandinaviens största arbetsmarknadsmässor med väldigt många saker som händer samtidigt och till detta behöver vi därför över 250 värdar!

Att vara värd under ARKAD ger dig ett värdefullt engagemang. Du får möjligheten att träffa en massa nytt folk från hela LTH i arbetslagen samt företagsrepresentanter, gå på en rolig kickoff och få merch. Allt detta samtidigt som du möjliggör mässan! Vi anordnar lunchföreläsningar, kvällsevent, ställer i ordning lokaler till mässan, ser till så företag kommer och är nöjda, ordnar kontaktsamtal med studenter, fotograferar, lagar lunch, drar i den stora banketten, och mycket mer.

Bland alla dessa aktiviteter hoppas vi att du kan hitta något som passar just dig. Det finns väldigt många olika sätt att vara aktiv. För att få större inblick i vad ARKADs värdar gör, kan du se våra värdbeskrivningar längre ner på sidan.

Om du har några frågor angående värdrekryteringen, kontakta:

Recruitment Manager, ARKAD 2025

recruitment.arkad@tlth.se

Våra värdposter

  • Som Banquet Host på ARKAD är du del av det team som planerar och genomför den stora Banketten i AF-borgen. Du hjälper till med förberedelser inför sittningen och ser till att allt är redo i lokalerna inför gästernas ankomst. På själva Bankettdagen kan du få olika uppgifter, till exempel att duka, kontrollera biljetter, servera och bemöta gästerna. När kvällen är slut hjälps vi åt att städa lokalerna och avslutar med att fira vår otroliga insats. 

    Att vara Banquet Host passar perfekt för dig som vill göra en redan bra kväll till något alldeles extra. Dessutom blir du inbjuden till ett särskilt tackevent som arrangeras efter ARKAD, som uppskattning för din insats.

    Du behöver vara tillgänglig under mässan samt vid några tillfällen innan för planering.

  • Vill du ha direktkontakt med företag och samtidigt skaffa dig värdefulla erfarenheter inför arbetslivet? Då är rollen som Company Host något för dig! Som Company Host blir du tilldelad ett eller två företag som du har kontakt med både inför och under mässan. Du är deras stöd och kontaktperson, och din insats kan verkligen göra skillnad för deras upplevelse av ARKAD.

    Några veckor innan mässan hör du av dig till dina företag, hjälper dem att förbereda sig och svarar på frågor. Dagen innan mässan möter du dem på plats och visar var de ska stå. Under mässdagarna finns du till hands, löser problem och ser till att de känner sig välkomna.

    Du får gå en dedikerad utbildning den 8 oktober där du lär dig mer om vad som förväntas av dig, hur du representerar ARKAD och hur du skapar en positiv upplevelse för företagen.

    Rollen passar dig som är engagerad, gillar att ta ansvar och vill testa på ett professionellt arbetssätt, oavsett tidigare erfarenhet. Vi försöker också matcha dig med företag som är relevanta för din utbildning, vilket gör det till ett perfekt tillfälle att knyta kontakter för framtiden.

    Under mässan kan du även få hjälpa till i garderoben under dagen när du inte är upptagen med dina företag.

  • Tycker du om att skapa professionella och välkomnande miljöer både inomhus och utomhus? Som Decoration Host hjälper du till att dekorera campusområdet inför ARKAD, både inne i husen och utomhus. Ditt uppdrag är att bidra till en inspirerande och genomtänkt atmosfär som ger ett estetiskt tilltalande och professionellt intryck.

    Större delen av arbetet sker innan mässan, där du tillsammans med andra värdar sätter upp dekorationer i mässutrymmen, entréer, loungemiljöer och utomhusområden. Under själva mässan ser du till att dekoren håller sig snygg och att helhetsintrycket består. Efter mässan hjälper du till med att ta ner dekoren och återställa miljöerna.

    Du behöver vara tillgänglig under planeringen veckan innan ARKAD samt på plats på campus under helgen före mässan då dekorationen sätts upp!

  • Vill du vara med och organisera större företagsevent? Sök Eventvärd! Du kommer hjälpa företagsrepresentanter och dina medvärdar att leverera event veckan innan och under ARKAD. Detta innebär bland annat att du förbereder lokaler inför eventen, att du välkomnar gäster, serverar mat och ser till att besökare och företag blir nöjda med eventen.

    Eventvärdar representerar ARKAD mot studenter och företagsrepresentanter. Du kommer få kontakter med företag och ett utlopp för din samarbetsförmåga.

    Som Eventvärd behöver du primärt vara tillgänglig att jobba skift några vardagar mellan 3–7 november samt 10-12 november.

  • Är du hjälpsam och har lätt att hålla koll på information? Som Info Desk Host står du i en av informationsdiskarna i entrén till våra mässlokaler. Din främsta uppgift är att se till så företagsrepresentanter och studenter får svar på alla frågor som uppstår. Vi söker dig som är serviceinriktad och kan möta utmaningar med ett leende. Före mässan arbetar du med att förbereda infodiskarna så att all information och allt material finns tillgängligt när det gäller. Under mässan arbetar du i skift tillsammans med andra värdar i en av infodiskarna.

    Du behöver vara tillgänglig vid något tillfälle veckan innan mässan, samt för att arbeta några pass under mässdagarna.

  • Som Internal Event Host är du en del av teamet som skapar minnesvärda upplevelser för alla som arbetar med ARKAD. Rollen handlar om att planera och genomföra två sociala tackevenemang under hösten, ett före mässan och ett efter, med målet att stärka gemenskapen och fira våra gemensamma insatser.

    Ni i teamet ansvarar för att göra dessa tillfällen speciella, till exempel genom att arrangera en sittning, ett släpp eller andra roliga aktiviteter. Arbetsuppgifterna kan variera och inkludera allt från matlagning och servering av mat och dryck till städning, disk och andra praktiska moment som gör evenemangen lyckade.

    Vi söker dig som är serviceinriktad, gillar att arbeta i team och trivs i en social miljö där flexibilitet och samarbete är nyckeln till framgång.

  • Som Logistics Host kommer du tillsammans med logistikgruppen se till så att allt fungerar som det ska under mässdagarna. Ni står för samordning, organisation och transport av företagens gods. I er grupp kommer ni också koordinera flödet av bilar som ska lasta av diverse material innan mässan. Då det är många bilar som kommer lasta av saker gäller det att vara strukturerad. Vi söker dig som har en positiv inställning, vill lära dig nya saker och tycker om att ha koll på detaljer.

    Du behöver vara tillgänglig från helgen innan mässan fram tills sista mässdagen.

  • Som Lounge Host förbereder du och tar hand om loungerna runt ARKAD tillsammans med dina medvärdar. Att vara en bra loungevärd handlar om att vara serviceminded och att ha ett leende på läpparna. Du arbetar mestadels under mässan och arbetet handlar mest om att hålla det rent och fräscht och se till att mat och dryck alltid är tillgängliga. Tillsammans med dina medvärdar kommer du att ställas inför små och stora hinder som kräver snabba lösningar.

    Under mässan får du dessutom en god möjlighet att samtala med företagsrepresentanter och andra värdar i en avslappnad miljö. Sök till Lounge Host om du vill bidra till ARKAD genom att skapa den optimala loungen!

    Du behöver vara tillgänglig den 10-12 november.

  • Som Lunch Host jobbar du huvudsakligen med att ta hand om gästerna, duka, servera mat och se till att lunchområdet är fint och välkomnande under hela lunchen. Lunch Hosts är också ansvariga för entrén till lunchen och se till att gästerna kommer under sin tilldelade tid.

    Du jobbar främst under mässans två dagar men trots det kommer det att finnas tid att besöka mässan på eftermiddagen. Då alla mässans deltagare kommer till lunchen får du som Lunch Host chans att träffa många nya människor, både studenter och företagsrepresentanter.

    Du behöver vara tillgänglig under mässdagarna.

  • Som Photo & Film Host är du med och fångar ARKAD:s energi, stämning och bästa ögonblick, både genom foto och film. Du dokumenterar mässan, banketten och andra evenemang, och ditt material blir en viktig del av hur vi minns och presenterar ARKAD.

    Under ledning av våra Mediakoordinatorer fotograferar du allt från små, personliga ögonblick till stora höjdpunkter. Du kan även få särskilda uppdrag, som att ta professionella CV-bilder åt studenter eller fotografera under den storslagna banketten. Dessutom får du möjlighet att arbeta med spännande videoprojekt, allt från korta klipp till mer omfattande produktioner. Har du ett särskilt intresse inom foto eller film får du gärna lyfta fram det i din ansökan.

    Rollen passar dig som är kreativ, nyfiken och självständig, och som brinner för visuellt berättande. Du får utrymme att ta egna initiativ och påverka hur ARKAD dokumenteras och upplevs. Tidigare erfarenhet av foto eller film är ett plus, men det viktigaste är din vilja att lära och utvecklas.

    Du behöver vara tillgänglig under veckorna innan mässan, under mässdagarna och vid ett par tillfällen därefter.

  • Som Power Supply & Network Host kommer du att vara en del i arbetet med allt som rör el och nätverk under mässan. Du kommer inför mässan vara delaktig i planeringen kring hur all el och nätverk skall förläggas, samt även hjälpa till att montera allting. Under mässan kommer du, tillsammans med andra värdar, arbeta under ett pass per dag med uppgift att lösa eventuella problem som kan uppstå.

    När mässan är slut så kommer du hjälpa till att återställa lokalerna till ordinarie skick genom att packa ihop alla kablar som tidigare blivit utplacerade.

    Du behöver vara tillgänglig 8–9 november, kvällen innan mässan, samt under mässdagarna för att jobba några pass.

  • Student Sessions är ARKADs kontaktsamtal mellan företag och studenter. Vi behöver dig som är en hjälpsam och social person som Student Sessions Host. Du kommer ingå i det värdlag som inför mässan ordnar rummen kontaktsamtalen sker i. Under ARKAD jobbar du direkt med företagsrepresentanter och studenter så att alla kan få ut så mycket som möjligt från kontaktsamtalen genom att hjälpa deltagande och komma med information och assistans när det behövs.

    Som Student Sessions Host behöver du vara tillgänglig för att ordna rummen under helgen innan mässan, samt under mässdagarna.

  • Som Wardrobe Host arbetar du tillsammans med andra Wardrobe Hosts och håller koll på en av våra garderober där företagsrepresentanter kan lämna och hämta sina ytterkläder. Din huvudsakliga uppgift är hantering av garderobsbiljetter. Ni arbetar främst under öppningen och stängningen av mässan då det är som mest folk i rörelse. Ni får välkomna alla företag till ARKAD och är de första personerna de träffar under mässan. Eftersom ni mestadels jobbar under öppning och stängning kommer du ha tid att utforska ARKAD under dagen. För denna posten behöver du vara serviceminded för att se till så företagen får ett bra första intryck på mässan.

    Du behöver vara tillgänglig för att jobba några skift under mässdagarna.

FAQ

  • Mässdagarna är den 11-12 november 2025. Veckan innan detta är eventveckan, då många företag anordnar event.

    Banketten är den första mässdagen, dvs den 11 november.

  • En del poster kräver mer tid än andra. Men generellt sätt är det runt 8 timmar utspritt över veckan innan och under mässan.

  • Man får lära känna väldigt många från olika håll på LTH! Man får tack i form av merch, märken, en värdkickoff och medalj. Dessutom får man erfarenhet och visar sitt engagemang, samtidigt som man får chans att träffa företagsrepresentanter lite närmre.

    Alla ARKADs funktionärer får dessutom lunch båda mässdagarna, tillträde till loungerna och en möjlighet att gå på ARKAD banketten!

  • Absolut inte! ARKAD är till för alla. De flesta roller kräver inget mer än att man är arbetsvillig och vill träffa folk. Att vara värd kan därför vara perfekt för dig som vill testa på ett engagemang för första gången!

  • Det beror på vilken roll man önskar. Helst ska man kunna vara med hela tiden, men det är förståeligt om man har obligatoriska moment och inte kan närvara vid allt.

    Beroende på post jobbar man också i skift som kan anpassas så alla får vara lediga när de måste.